Temes 4,5 y 13.
Literatura – 13 – La prosa moral i religiosa.
La predicació oral i escrita.
Des del
començament del segle XIII les ciutats van experimentar un gran creixement
demogràfic degut al renaixement de la vida urbana. Amb això aparegueren
alternatives al model cultural monàstic. Els laics reclamaren una participació
més activa en la religió. Alguns penitents començaren a portar una vida de
penitència sense ingressar en un monestir ni seguir la carrera eclesiàstica,
aquests penitents es van transformar en un orde religiós anomenat els
franciscans, que juntament amb el dominicans van exercir una influència
important en la societat medieval dels segles XIV y XV. Aquestes ordes
mendicants es van encarregar de la educació religiosa i civil dels laics i de
la divulgació de la cultura, per això van convertir el sermó en un element de
vida quotidiana de les ciutats (alguna cosa pareguda als mitjans de comunicació
actuals).
La crisi del segle XIV.
Després del
creixement demogràfic del XII, durant la segona meitat del XIV y el primer terç
del XV, l’Europa occidental va experimentar una forta crisi demogràfica,
política i ideològica. Això es va donar per causa de les freqüents guerres
(guerra dels Cent Anys entre França i Anglaterra, guerra entre Castella i la
Corona d’Aragó, avanç dels turcs per Europa), epidèmies (pesta), fams i
desordres. Aquesta situació de crisi i descontent també arribà a l’Església:
durant 40 anys la cristiandat va tenir dos papes, l’anomenat Cisma d’Occident,
això augmentà l’angoixa religiosa dels contemporanis, ja que estaven en una
època, en què les diverses catàstrofes feren més obsessiu el problema de la
salvació. La gent tenia por i es sentia insegura.
Sant Vicent Ferrer.
Va nàixer a
València el 1350. Va ingressar a l’ordre dominicà y, després d’estudiar a
Barcelona, Lleida i Tolosa, va residir a València on va ser mestre de teologia
de la catedral. Les predicacions es van iniciar a la seua ciutat i es van
intensificar a partir del 1399. Va participar al Compromís de Casp (pacte
polític quan mor el rei per a elegir un altre rei) posant-se de part del
candidat castellà Ferran d’Antequera com a rei de la corona d’Aragó. Va
intervenir també en les negociacions per a desfer el Cisma d’Occident. En 1416
va emprendre l’últim viatge missional i va morir el 1419 a Vannes, Bretanya.
Sant Vicent
Ferrer predicava una sèrie de sermons per a instruir la societat del seu temps
del que devien i no devien fer. Utilitzava tota sèrie de recursos, com ara
diàlegs, onomatopeies o exclamacions per a captar l’atenció de l’auditori. Allà
on anava a predicar era rebut amb una expectació enorme . Hem conservat
col·leccions senceres de sermons gràcies a que anava en companyia de gent de mà
ràpida per a escriure que anotava tot el que deia, fins i tot les exclamacions.
Per tant, els sermons de sant Vicent Ferrer ens permeten acostar-nos a una
literatura parlada. Els sermons ens ofereixen una panoràmica de la societat
valenciana del seu temps ja que sant Vicent Ferrer es refereix constantment a la
realitat.
Francesc Eiximenis
Va nàixer a
Girona entre els anys 1327 y 1332. Va ingressar en el convent dels franciscans
de la seus ciutat i va estudiar a les universitats d’Oxford, París i Tolosa de
Llenguadoc. Quan tornà a Catalunya, s’havia convertit en un frare de gran
prestigi i es va dedicar a la predicació i a l’ensenyament i va començar la
seua obra tant en llatí com en català. El 1383 es va traslladar a València per
a actuar com a conseller dels jurats d’aquesta ciutat. El 1408 Benet XIII el va
consagrar bisbe d’Elna i va morir a Perpinyà el 1409.
Dins de les obres
escrites en català destaca Lo Crestià,
una enciclopèdia en què Eiximenis es va proposar arreplegar tot el saber i
totes les activitats de l’home cristià del seu temps. Va preveure que aquesta
obra tindria 13 llibres dels quals només es coneixen quatre. El Primer es una introducció general a la
religió cristiana, el Segon analitza
el problema de les temptacions, el Terç estudia
el mal i el pecat fent una presentació detallada dels set pecats capitals i el Dotzè és un tractat polític en què
s’estudien els principis dels governs de les ciutats. L’objectiu d’aquesta obra
és que el cristià sàpia desenvolupar-se als problemes i situacions que es
plantegen en la vida quotidiana i influir en un públic tan ampli com fóra
possible. Per això utilitza un llenguatge ric en refranys, frases fetes i
termes col·loquials.
Altres obres importants d'Eiximenis en català son: el Llibre de les dones (explica quina mena de vida han de portar les dones segons la condició civil), el Llibre del àngels (obra escrita per a promoure el culte dels àngels i estendre’n la devoció) i La Vita Christi (vida de Crist en què es combinen materials col·loquials i qüestions teològiques.
Altres obres importants d'Eiximenis en català son: el Llibre de les dones (explica quina mena de vida han de portar les dones segons la condició civil), el Llibre del àngels (obra escrita per a promoure el culte dels àngels i estendre’n la devoció) i La Vita Christi (vida de Crist en què es combinen materials col·loquials i qüestions teològiques.
Eiximenis manté
un cert distanciament en tots els temes que tracta utilitzant la ironia com a
recurs preferit per a burlar-se dels vicis sense atacar-lo frontalment.
Anselm Turmeda: una dissidència.
Va nàixer a
Mallorca al 1350. Ingressà a l’ordre franciscà i estudià a Lleida i a Bolonya.
Cap al 1385 se’n va anar a Tunis, on ser anomenat cap del servei de duanes,
s’hi va casar i va tenir uns quants fills. A Tunis va escriure, en àrab, l’autobiografia i atac als partidaris de la
creu (explica la seua conversió, refuta vehement, des del punt de vista de
l’Islam, els dogmes del cristianisme). Al mateix temps escrivia llibres en
català com el Llibre dels bons
amonestaments (conjunt d’estrofes de rima fàcil i consell moral), les Cobles sobre la divisió del regne de
Mallorques (sobre la situació política de Mallorca), i la Disputa de l’ase (exposa les raons de la
superioritat de l’home sobre els animals, els franciscans i dominicans son
atacats amb gran virulència).
Llengua – 4 i 5 – Semàntica i La conjugació
verbal.
Semàntica estudia el significat de les paraules.
Significat:
contingut semàntic del signe lingüístic
Sentit: manera
com s’ha d’entendre el signe lingüístic en un context determinat.
Relacions semàntiques – lligams que s’estableixen entre el significat i
el significat de les unitats lèxiques.
Sinonímia: Un sol
significat per a diverses paraules.
Antonímia:
Relació entre paraules de significats oposats.
Paronímia:
Diverses paraules que s’escriuen semblants però tenen diferents significats.
(prejudici-perjudici)
Monosèmia: Una
paraula amb un únic significat.
Polisèmia: Una
paraula amb diversos significats.
Homonímia: Dos o
mes paraules que s’escriuen (homografia) o es pronuncien (homofonia) igual però
que tenen diferent significat.
Camps semàntics:
Paraules (hipònims) que s’agrupen en un grup que les defineix (hiperònim).
Comparació:
Compara un adjectiu amb alguna cosa que es pot descriure amb eixe adjectiu.
Metàfora: Es una
comparació sense el “com” (mirada d’atzabeja – mirada profunda com el negre de
l’atzabeja)
Metonímia:
designació d’una cosa amb el nom d’un altra. (te vint primaveres – te vint
anys)
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Tu mensaje será publicado en el blog después de ser leído por la autora para así facilitar la resolución de dudas y su rápida respuesta.